Κυριακή 9 Οκτωβρίου 2016

Σύνθεση λέξεων

Ήδη οι μαθητές έχουν στα χέρια τους (ή τουλάχιστον θα έπρεπε να έχουν, γιατί τα έχω ήδη δώσει) καρτελάκια με κάθε γράμμα που έχουμε μάθει. Τα καρτελάκια (ενδεχομένως και χρωματιστά επισκεπτήρια, ευχαριστώ μαμά Βάλια για την ιδέα ;) ) φέρουν απ' τη μία πλευρά το κεφαλαίο γράμμα ("κεφαλαίο" κι όχι "μεγάλο") κι από την άλλη το πεζό ("πεζό" κι όχι "μικρό"). 

Μια καλή επανάληψη είναι να ζητήσουμε από τους μαθητές να σχηματίσουν τις λέξεις που θα τους πούμε ή να σκεφτούν και να σχηματίσουν δικές τους λέξεις (ή ψευδολέξεις) και να μας τις διαβάσουν. Καλή ευκαιρία για ανάγνωση είναι η ερώτηση: "Τι έγραψα εδώ;" που προκύπτει από την τυχαία σειροθέτηση των καρτελών. "Δοκίμασε να το διαβάσεις. Ξέρεις όλα τα γράμματα. Αν χρειαστεί, θα βοηθήσω.". ;)

Παραδείγματα: 

κάποιες λέξεις με τα υπάρχοντα καρτελάκια
"Γράψε μου τη λέξη νέο"

"Γράψε μου το όνομα Νέλη" (προσοχή στο κεφαλαίο)

"Μπορείς να γράψεις τη λέξη πάλι;"
"Κυρία, δεν έχω το "λ". Να βάλω το "ν" ανάποδα;"

Εξαιρετικά ευφάνταστη η ιδέα να χρησιμοποιήσει το "ν" ως "Λ"!!! Προτρέπουμε να σχηματίσει σε νέο καρτελάκι το "λ", ώστε όλη η λέξη να γραφτεί με πεζά, και να το χρησιμοποιήσει. 

"Πάρε ένα νέο καρτελάκι, σχημάτισε το "λ" και γράψε!"
"Καλύτερα, ε;" :)
άρθρο και ουσιαστικό
"Κυρία, έγραψα: "η ΑΝΑ"!" 
"Πολύ ωραία! Γράφεται όμως με δύο "Ν"."
"Δεν έχω άλλο..."
"Υπάρχει στην ομάδα εργασίας σου. Δανείσου." (ή αν δουλεύουμε στο σπίτι: "Φτιάξε σε νέο καρτελάκι άλλο ένα Ν ν".)

Δεν υπάρχουν σχόλια: